2008. november 27., csütörtök

Samuel Beckett interjúk

Beckett ritkán adott interjút, a Nobel-díj elnyerése idején is inkább elmenekült a nyilvánosság elől. A magyar nyelvű Beckett-irodalomban alig-alig van nyoma beszélgetéseknek Beckettel. Ezért is talán érdemes egy helyen összegyűjteni az elérhető forrásokat, melyek mindazokban a könyvtárokban elérhetők, ahol évekre visszamenőleg megőrzik a folyóiratokat. Az első interjú magyarul éppen tíz éve jelent meg a Nagyvilág folyóiratban.

Charles Juliet: Találkozás Samuel Beckett-tel. (Ford.: Török Gábor.) = Nagyvilág, 33. évf. 11. sz. (1988. nov.), 1644-1647. old. - A beszélgetést 1973. október 29-én folytatták és Juliet Recontre avec Samuel Beckett című kötetében jelent meg.

E. M. Cioran: Beckett. Néhány találkozás. = Magyar Napló, 8. évf. 4. sz. (1998. ápr.), 11-13. old. (Ford.: Bende József.)

Israel Shenker: Samuel Beckett. The New York Times, 1956. 05. 06. = Szellemidézés. Nagy Interjúkönyv 1859-től napjainkig. - Bp.: Biográf Kiadó, 1994. - 237-239. old. (Ford.: Merényi Ágnes.)

* * *

Charles Juliet Recontre avec Samuel Beckett című kötete, melyet az Éditions Fata Morgana adott ki 1986-ban, négy beszélgetést tartalmaz, melyeket 1968. október 24-én, 1973. október 29-én, 1975. november 14-én és 1977. november 11-én folytatták. A kötet újabb kiadása 1999-ben jelent meg, adatai itt megtekinthetők.

Mel Gussow: Conversations with [and about] Beckett című kötete 1996-ban jelent meg Londonban. - Bepillantás a könyvbe az Amazon.com oldalán.

* * *

Végül említsük meg azt az interjút, mely Edward Beckett-tel, az író unokaöccsével és irodalmi hagyatékának örökösével készült 1995. december 15-én és amely az Interneten is elérhető:

Mel Gussow - Edward Beckett: Makréla fehér Beaujolais-val. - PoLíSz, 2006. 3. sz. URL: http://www.krater.hu/krater.php?do=3&action=a&pp=732&kkulcs=edward

Megjegyzés: persze előfordulhat, hogy nem voltam elég szemfüles és nem sikerült emlékeimből és a magyar bibliográfiából összeszedni a cikkeket, de ha időközben kiderül, hogy valamelyik kimarad, pótolni fogom.

Nincsenek megjegyzések: